Sunday, November 19, 2006

MELAYU.COM.SG

"Aku nak sembahyang, dia tak nampak sembahyang aku."
"Ish kau tengok pompuan ni, tak habis-habis talipon aku pasal reception."
"Kids? You don't have to get married to have kids."
"Aku tak tau plak sejak bila kain nih ada magic."
"My dad's a Muslim and my mum, a Catholic."
"I know I am a Malay, but no, I refuse to live like one, with such disappointing attributes."
"Ada empat pompuan kat rumah ni, semua pemalas. Semua tak boleh harap."
"Aku tak peduli. Aku akan tetap pergi Hard Rock bila ada Reggae Nite."
"Kau ingat budak muda nak sangat ke tengok wayang kat masjid tu?"
"Sayang...bangun sayang. God, I love the way you look when you're asleep."
"Mana kau? Beranakkan dia, diri dah setengah mati, mana kau?"
"Ini interview untuk apa? Anak ni dari universiti mana?"


Inilah Melayu kita dan masalah-masalah Melayu kita. Bukan semuanya dapat dipaparkan tapi sekadar yang mampu, apa yang lebih menarik itulah yang dipaparkan. Bukanlah Melayu kita ni hanya bermasalah sahaja, cuma menerusi masalah inilah kami harap dapat mengetengahkan kelompok-kelompok yang mungkin dilupai, tidak dihiraukan, diketepikan sebelah, dan mungkin terputus hubungan sekaligus. ia sebagai cerminan untuk kita semua masyarakat Melayu Singapura. Tapi, sediakah kita menerima mereka? Adakah mereka itu memang telah terlangkah jauh sungguh untuk dikembalikan ke pangkal jalan? Atau adakah kita akan terus buta dan membabi-buta dan buat-buat buta?

Jawablah sendiri. Aku akan mengemaskinikan diari maya ku bila masa mengizinkan.



No comments: